download hier de laatste versie van Google ChromeUw webbrowser (Internet Explorer 7 of lager) ondersteunt niet alle technieken waar deze website
gebruik van maakt. Wij adviseren u een update van uw huidige browser.
Of u kunt een andere browser downloaden.

Centraal Boekhuis wijzigt naam in CB

7 oktober 2012 - algemeen, Nieuws

Centraal Boekhuis wijzigt vanaf 8 oktober 2012 zijn bedrijfsnaam in CB. Centraal Boekhuis is sinds jaar en dag de logistieke spil in de boekensector. Ook onder de naam CB blijft het bedrijf deze rol vervullen. Daarnaast wordt bedrijf actief in nieuwe markten, in eerste instantie in de mode en in de zorg. 

CB is 140 jaar geleden in het leven geroepen door uitgevers en boekverkopers. Door de logistieke afhandeling van vraag en aanbod bij elkaar te brengen in één bedrijf is een enorme impuls gegeven aan de beschikbaarheid van het boek in het Nederlands taalgebied. Nog steeds vervult CB deze centrale rol.

Het bedrijf loopt voorop in innovatie. Zo was het een van de eerste grote dienstverleners voor de afhandeling van internetbestellingen. Daarnaast is CB een voorloper op het gebied van distributie van e-books.

Andere sectoren

Ondanks dat CB nog steeds groei realiseert in de boekenmarkt, ziet het bedrijf de totale markt krimpen. Algemeen Directeur Hans Willem Cortenraad maakt daar geen geheim van. “Los van het economische tij dat niet gunstig is voor de boekverkoop, zien we ook een toename in de distributie van e-books. Op termijn zullen wij door deze trend niet meer groeien in de distributie van het fysieke boek. Dat betekent dat het voor ons belangrijk is om onze kennis en kunde ook in andere sectoren in te zetten. Wij streven ernaar om in 2015 ruim een kwart van onze omzet in andere sectoren te realiseren.”

Mode en zorg

CB zoekt deze groei in eerste instantie in de mode en in de zorg. Cortenraad legt uit: ‘We hebben jarenlange ervaring met belevering in de winkelstraat en met fijnmazige distributie voor boekhandels. De modewinkels in die gebieden kunnen we ook beleveren en we zijn ingericht om consumentenorders vanuit (mode)webshops te verwerken. Dit bieden we ook aan aanbieders van medische hulpmiddelen: we kunnen ziekenhuizen en andere zorginstellingen bedienen, maar ook speciaalzaken en patiënten thuis. Daarbij hebben we ruime ervaring met retourlogistiek en kunnen we snel inspelen op seizoensinvloeden en piekmomenten.’

Naamsverandering

Cortenraad ziet de naamsverandering in CB als een logische stap om toetreding tot nieuwe markten te vergemakkelijken. “We staan voor onze bestaande klanten al bekend als CB. Nu we ook meer en meer klanten bedienen in andere markten is CB de naam die het beste past. We houden daarmee de band met onze rijke historie intact en onderstrepen de positie die we innemen in de markt van integrale logistieke oplossingen in Nederland.”