Tussen sint en kerst: terugblikken en vooruit

Sven Voeten (operations CB) en Philippe Robbers (commercie CB) vertellen meer over ‘de mooiste tijd van het jaar’.
De jaarlijkse piek begon dit jaar op 17 november. Vanaf dat moment was de versnelling overal merkbaar. “Je ziet het in alle processen,” vertelt Sven. “Uitgevers vullen hun voorraad aan, boekhandels leggen hun winkels vol, online bestellingen beginnen op te lopen. Het loopt lekker door.”
Hoewel Black Friday bij boeken minder bepalend is, merkt Philippe dat klanten in die periode wél extra alert zijn. “Het gaat dan vooral om vragen als: zijn jullie op tijd, klopt mijn aansluitdag nog, staat alles goed bij jullie geregistreerd? Iedereen checkt nog eens of het hele systeem klaarstaat voor de sprint naar 5 december.”
Kinderboeken en kookboeken
“Vooral heel veel kinderboeken en prentenboeken pakken we in,” zegt Sven. “En opvallend veel kookboeken.” Philippe ziet daarnaast een ontwikkeling die zich al langer aftekent maar nu extra zichtbaar wordt. “Boeken worden steeds meer hebbedingen. Sommige uitgevers brengen vijf varianten van één titel uit, bijvoorbeeld gesigneerd of met bedrukt boekblok. Fans willen ze allemaal. Dat geeft een ander soort dynamiek.”
Nacht en weekend: slim opschalen
De piek betekent volle bezetting bij CB. “We rekken flink,” zegt Sven. “We werken nu zeven dagen dagen per week. Iedereen komt extra werken: vanuit de operatie en ook collega’s van kantoor sluiten aan.
Iedere dag evalueren we en sturen we bij. We hebben al een flinke ‘weekendstrategie’, maar die hebben we nóg verder uitgebreid. Daarnaast kijken we waar we in de nacht verder kunnen opschalen. Dat zorgt voor een beheersbaar proces overdag.” Die aanpak wierp direct zijn vruchten af: “We hebben al meerdere nieuwe records geboekt, zowel in volumes als in kwaliteitscores,” vertelt Sven. “Dat is iets waar de teams trots op kunnen zijn.”
Een keer verrast
“We zijn eigenlijk maar een keer echt verrast: op vrijdag 21 november viel twee keer de stroom heel even uit. Een van onze belangrijkste machines was daardoor ontregeld. Op zo’n moment hebben we snel techneuten bij de hand en schalen we op bij andere verwerkingsplekken. Helaas was de storing zo hardnekkig dat we bestellingen na 14:30 uur niet meer binnen 24 uur konden leveren. Gelukkig was de opgelopen achterstand de zondagavond weer weggewerkt en hebben we ervan geleerd.”
Op naar de kerstpiek
Hoewel de Sintpiek nu achter ons ligt, is de piekperiode nog lang niet voorbij. De kerstdrukte brengt een verschuiving in het soort boeken: minder focus op kinderboeken, meer op luxe edities en kookboeken. “Qua dynamiek lijkt het verder sterk op Sinterklaas,” zegt Philippe. “Alleen internetbestellingen gaan nu echt nog een tandje harder.”
De drukste dagen moeten nog komen: komende zondag en maandag. “Dan gaan hier de meeste boeken de deur uit,” schat Sven. “In totaal ruim 400.000 boeken vanuit onze fijndistributie en daarbovenop nog eens 3450 dozen rechtstreeks uit onze bulkopslag.”
Samen zorgen we voor cadeautjes die op tijd aankomen
Voor Sven en Philippe is het belangrijk om te benadrukken dat deze piekweken niet alleen over logistiek gaan. “We doen dit met heel CB en met onze klanten,” zegt Sven. “Wij zorgen er met zijn allen voor dat mensen een gave Sinterklaas en een mooie Kerst hebben.”
Philippe heeft nog één boodschap: “Bestel op tijd. Dat heeft niet alleen te maken met de capaciteit van CB, maar met de totale doorlooptijd in de hele keten. Hoe eerder je bestelt, hoe beter het voor iedereen werkt.”
En zo draait de piekmachine verder, onder het licht van de kerstboom die op het CB-terrein elke ochtend de werkdag verwelkomt. De komende weken staan in het teken van samenwerken, schakelen en vooral: boeken op tijd op de juiste plek krijgen, zodat ze straks onder talloze kerstbomen belanden.
